APABILA DISAPA PETUNJUK DAN HIDAYAH

APABILA DISAPA PETUNJUK DAN HIDAYAH

Borang Keahlian MUARA

Nama:
Email:
Telefon:
KP:
Alamat:

This HTML form was created by Freedback.

Bersama Menteri Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal-Ehwal Pengguna

Photobucket

Bersama Timbalan Menteri Pelajaran

Photobucket

Thursday, April 29, 2010

1,194 Pengerusi, Setiausaha JKKKP diberi tauliah

KOTA BHARU 29 April - Sebanyak 1,194 Pengerusi dan Setiausaha Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) di negeri ini telah menerima tauliah daripada Kerajaan Persekutuan untuk memastikan pengagihan wang ihsan dapat dilakukan secara telus.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, pelantikan yang berkuat kuasa mulai Januari hingga Disember ini akan membolehkan mereka berperanan meneliti dan mengesahkan penerima yang benar-benar berhak dan tiada yang tercicir.

''Mereka akan meneliti golongan yang selayaknya mendapat wang ihsan berkenaan termasuk mengesahkan dan merujuk semua borang yang diisi oleh pemohon kepada pemimpin tempatan.

''Ini antara tugas pertama mereka iaitu mengesahkan senarai penerima wang ihsan Jawatankuasa Pengagihan Wang Ihsan (JPWI) Kelantan yang sudah pun mempunyai kaedah tertentu untuk mengagihkan wang ini.

''Penerima perlu mengisi borang selepas dirujuk kepada Guru Besar sekolah dan pemimpin tempatan manakala Pengerusi JKKKP hendaklah mengesahkan perakuan yang dibuat," katanya pada sidang akhbar selepas Majlis Penyampaian Watikah Pelantikan JKKKP Negeri Kelantan di sini hari ini.

Hadir sama Pengerusi JPWI, Datuk Dr. Awang Adek Hussin; Ketua Pengarah ICU (Unit Penyelarasan Pelaksanaan), Jabatan Perdana Menteri, Datuk Shukry Mohd. Salleh dan Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan, Mahktar Mustafa.

Pada majlis itu, penyampaian watikah dibuat kepada 765 JKKKP dan mereka yang ditauliahkan mengikut 14 bahagian Parlimen iaitu Kota Bharu, Pengkalan Chepa, Ketereh, Pasir Mas, Rantau Panjang, Tanah Merah, Jeli, Kuala Krai, Gua Musang, Bachok, Pasir Puteh, Machang, Tumpat dan Kubang Kerian.

Sementara itu, Mustapa berkata, kerajaan turut meluluskan pertambahan bilangan JKKKP sebanyak 188 lagi untuk menjaga kepentingan penduduk yang semakin bertambah selain kaum minoriti Cina, India dan Siam.

"Sebelum ini ada 577 JKKKP tetapi kali ini ditambah 188 lagi menjadikan jumlahnya sebanyak 765 buah," katanya.

Menurut beliau, menerusi kaedah baru yang dilaksanakan, semua pengerusi itu perlu mengadakan mesyuarat setiap bulan dan akan turut diberikan elaun sebanyak RM30.

"Menerusi langkah itu, kita dapat menyampaikan perkhidmatan lebih baik termasuk dalam menyalurkan bantuan sekolah dan orang miskin," jelasnya.

No comments:

Post a Comment